Gnostova moderátorská škola

Zde najdete pravidla, ale také info, jak se on-line hry zúčastnit. Nachází se zde i informace, které mohou pomoci při řešení problémů s Akademií.

Gnostova moderátorská škola

Příspěvekod Gnost Kohn » 28.4.2015 22:20:15

Tento "návod" je směrován pro všechny, kteří někdy přemýšleli nad tím, že by se pousili odít barvu zelenou a stát se moderátorem, mimo to i pro ty, kteří jsou moderátory krátce. Všechny informace by vám měl trošku osvětlit, co je to moderátor a co to všechno obnáší a i když se toho zdá hodně, není to nic těžkého ani složitého. Zatímco bod 1. vás seznámí s tím, co obnáší pojem "moderátor", body 2. - 5. už jsou konkrétní rady a postupy v různých fázích práce moderátora.

Část první: Gnostova moderátorská školka
1. Moderátor obecně
1.1 Začátek a první kroky
- Prvním krokem k moderátorské pozici je konkurz a s ním spjatý test a pohovor. Kdokoli s trochou fantazie, gramotnosti a alespoň částečným nadáním ve slohu má šanci se stát moderátorem. Test má ověřit vaše schopnosti, popř. vás připravit na druhý pokus, ale jsou i tací, kteří uspěli až na třetím, takže neházet flintu do žita, jak se říká.

- Pokud splníte podmínky, dostanete se alespoň částečně do moderátorského sboru, se vším co to obnáší (jako například zviditelnění sekce "Moderátoři"). Získání pozice "Kandidát na moderátora" však není pořád výhra. Během této "zkušební doby" se musíte osvědčit. Jak to udělat? Plnit své povinnosti.

1.2 Povinnosti moderátora
- Nehodlám zde rozebírat celý kodex, jako nového moderátora vás bude zajímat jen to nejnutnější. (Věci, jako udržování kázně a krocení některých živlů nechtě na ostatních)

- Jako nový moderátor si nemůžete diktovat, jakého hráče vezmete a jakého nevezmete. Většinou berete všechno co je. Pokud si ale nejste jistí/nemáte znalosti/nedokážete vést takový výcvik, samozřejmě nebudete páchat harakiri. (Například někdo nedokáže vést klonové vojáky a někdo naopak svede takovou věc na výbornou)

- 1.2.1 Nástěnka, zkráceně to je téma do kterého dáváte přihlášky, které víte, že nezvládnete (viz. výše), nemáte na ně kapacity, nebo se o ně delší dobu nikdo nepřihlásil. (2-3 dny)

- 1.2.2 Seznam vedených výcviků a misí, toto je váš seznam, který je na očích moderátorům a adminům. Napíšete si zde seznam toho komu, co a kde vedete, aby se vidělo, jak jste na tom a aktualizujete. Není to nic těžkého, opice vidí, opice dělá.

- 1.2.3 Kapacita, aneb každý moderátor vede jen tolik hráčů, kolik zvládne. To znamená, že si ze začátku nenaberete deset hráčů a jedete, jako stroj na psaní. Moderátor, který vede řekněme alespoň ty 3 hráče je lepší, než žádný. (většina moderátorů neodepisuje tak aktivně, takže vás jejich hry nebudou tak často zatěžovat, oproti normálním hráčům)

- 1.2.4 Hodnocení, jakmile napíšete svoje první hodnocení po ukončení hráčova výcviku, můžete si uspořádat malou oslavu. Vede sem mnohdy dlouhá cesta, který vyzkouší jak vás, tak hráče.

- 1.2.5 Znalosti, je jen ve vašem nejlepším zájmu si občas alespoň trochu rozšiřovat znalosti. Ať už použijete zdejší archivy, wookieepedii, či knihy, komiksy, hry... všechno vám pomůže. Universum Star Wars je daleko obsáhlejší, než si většina lidí myslí a hratelná možná období jsou v rozmezí desítek tisíc let před bitvou o Yavin IV až po stovky let poté.

1.3 Ptejte se
- Toto berte jen jako upozornění. Cokoli nevíte, kdykoli si nevíte rady. Ptejte se ostatních. Nikdo není superman... klidně probírejte s ostatními moderátory vaše nápady, když si nejste jistí, dejte jim nástin, hrubou kostru a oni vám poradí s vašimi problémy, přidají svoje nápady. Popřípadě vám dají i jejich nápady na mise, které nevyužili a možná ani nevyužijí. Je jedno, jestli se stydíte zeptat, nebo jste na to moc pyšní, abyste uznali chybu... překonejte se a napište do Moderátorů, nebo konkrétně někomu.

2.0 Přihláška
2.1 Vybrání přihlášky
- Nové přihlášky najdeme v sekci k tomu určné, popřípadě na moderátorské nástěnce.

2.2 Kontrola přihlášky
- Jako nový moderátor vezmeme přihlášku, přečteme a pokud víme, že je v období, které neznáme nebo jde o typ postavy, který bychom nedokázali vést, postoupíme dál. Pokud přihlášku příjmáme, samozřejmě přihlášku zabereme svým jménem v závorce v názvu tématu např. "Přihláška Darth Khan (Gnost Kohn)" , pokud máte delší nick... zkratka.
- kontrolujeme samozřejmě, zda přihláška obsahuje všechno co má, je dostatečně dlouhá, logická, zapadající do prostředí a zvoleného období atd.

2.3 Výtky k přihlášce
- Slušnou formou hráči vytkneme nedostatky jeho přihlášky, pokud jsou, a dáme mu najevo, aby přihlášku přepracoval. Takto postupujeme do doby, než je přihláška akceptovatelná podle bodu 2.2.

2.4 Test pro nováčky
- V případě, že jde o nováčka, předložíme hráči test obsahující tři otázky ze znalosti pravidel a čtvrtou úlohu v podobě úpravy textu dle pravidel. Zkontrolujeme jeho odpověď a v případě, že je některá z jeho odpovědí nesprávná, odkážeme ho na prostudování příslušných pravidel, aby nalezl správnou odpověď. Až zodpoví všechny otázky správně, můžeme přistoupit k další fázi.

2.5 Vytvoření výcviku/mise
- Hráči v co nejkratší době vytvoříme výcvik/misi a vložením odkazu v code ho informuje o přesné poloze jeho výcviku/mise.
- Pokud hráč nenapsal žádné zvláštní přání, můžeme to brát tak, že žádná nemá, avšak... zeptat se neuškodí. Jeho prosby můžete vyslyšet, nebo nechat u ledu. Každopádně i tato drobnost vám může pomoct ve vytváření příběhu.

2.6 Uzamčení přihlášky
- Takto vyřízenou přihlášku uzamkneme a dále se jí zabýváme pouze k čerpání dat z přihlášky.

3.0 Výcviky a mise

3.1 Několik rad do začátku
- První příspěvek napište delší. Můžete popsat delší časový úsek, s tím, že se hráč někde napojí.
- Další příspěvky řiďte podle hráče. Tzn. pokud vy píšete řádků 15 a hráč jen 5, zkraťte to. Ne každý je slohař a poměr vaší k jeho délce jej může odradit, či zastrašit. Navíc zbytečně ztrácíte čas na někom, kdo většinu toho, co jste napsali, nevyužije. (Občas můžete dát delší příspěvek, pokud se hráč chytí.)
- První příspěvek, čili úvod do příběhu... Jedi nemusí nutně začínat v Chrámu, stejně jako Sith na Akademii, není to nic špatného. Dáváte hráči víc možností na to si zjistit o misi víc informací, zapřemýšlet nad vybavením, které si vezme...

3.2 Vedení hráče
- Aneb, nováčka v RPG musíte vést za ručičku, občas mu dát poznámku pod čarou. Pokročilého občas upozorněte. Veterána nechte pomalu opékat v jeho vlastních tělesných tekutinách.

- Ve zkratce, nováčka musíte rozvinout, ať již slohově, tak mu i v (případně) krátkém postu dát dostatek prostoru pro odpověď.

- Hráč by měl dostat co možná největší množství příležitostí pro interakci, možnost rozhodovat se a zasahovat do dění, aby jen neopisoval povídku ze své perspektivy. A pokud k tomu sám hráč inklinuje, tak ho k interakcím a rozhodování ponoukat a dostávat ho do situací, které to vyžadují, třeba i s nastíněním nějakého řešení.

3.3 Inspirace pro příběh
- Ať už vyhloubáte příběh ze zákoutů své mysli, či nějakého seriálu/hry, přizpůsobíte pro SW a dáte tomu trošku vaší osobnosti, děláte dobře, stačí vzít holou kostru příběhu, nápad... pointu a přetvořit ji k obrazu svému, nebo jich víc zkombinovat.

-Dívejte se na přihlášku. Pokud je bohatá a detailní, budete vědět, kterým směrem by si přál hráč směrovat svoji postavu, popř, pokud jste se ho zeptali na nějaká speciální přání. Podle toho jej pošlete na dobrodružnou výpravu, detektivní příběh, bojovou misi, v případě Jediů potírat zločin a honit padouchy, hru političtějšího charakteru, psychologické drama, thriller... (Aneb Jediho archeologa nepošlete na bitevní pole, ledaže vymyslíte extrakci nějakého artefaktu za bojových podmínek, ale nepočítejte od něj, že bude velet vojákům, nebo bojovat v první linii.)

3.4 Styl vedení příběhu
- Každý moderátor má svůj, nebo minimálně využívá logické postupy.

A. Lineární (příkladný zástupce Kapitan.Solo, Jordi Linx)
Aneb "Diktátor". Vy jste Bůh, vy vedete příběh, vedete hráče z bodu A, přes body B,C,D,E,F, do bodu G. A to aniž by se odchýlil od vašeho příběhu.

Klady a zápory:
- Vše máte pevně v rukou, ale pokud neumíte barvitě psát, chytrý hráč se vám může vzepřít a nedostanete ho do dalšího bodu, aniž byste využili nějaký hloupý postup "omráčili tě, probudil ses".
- Pokud ale dokážete dobře a barvitě vyprávět, donutit hráče, aby si myslel, že tohle je ta správná cesta, tudy má jít a hlavně... že je to jeho nápad, dosáhli jste toho, čeho jste chtěli.

B. Nelineární flexibilní (příkladný zástupce Shisco, Gnost Kohn a mnoho dalších)
Jinak to popsat nejde. Stanovíte si výchozí bod A, jeden či více konců a potom tam hráče někam vedete s tím, že může hráč ovlivnit děj více, než v možnosti A.

Klady a zápory:
- Máte v rukou spoustu karet, problém je, že hráč taky, ale částečně mu do nich vidíte. Jste tak dvacet kroků napřed ve všech směrech a každý směr se větví dál.
- Může se stát, že se během příběhu zamotáte a musíte z toho nějak vybruslit.
- Běžně se vám stane, že některých konců logickými cestami již nedosáhnete a vytvořili jste během hraní spoustu jiných. A taky spoustu rovnou po další hráčově odpovědi škrtli.

C. Nelineární volný (příkladný zástupce MrTukan)
Pokud si řeknete, že nějak povedete, nějak to dopadne. Nejspíše používáte tento styl. Dáte pevný výchozí bod A. a potom vymýšlíte za pochodu až do konce, nebo "zhruba" víte, kam chcete příběh směřovat a v jakém stavu jej ukončit.

Klady a zápory:
- Je to spíše slovní fotbal, řeknete slovo, můžete si připravit další, hráč odpoví a můžete vymýšlet znovu.
- Pokud si nedáváte pozor, zamotáte se v tom a špatně se z toho bruslí ven. Často se stane, že je příběh zkažen.
- Může se zvrtnout cokoli, pokud prostě jen píšete a nemáte vymyšlených alespoň pár kroků vpřed.
- Velkým kladem je vysoká hráčská svoboda rozhodování a skutečné utváření svého vlastního osudu, což u lineárního vedení není v podstatě možné a ani ve druhém případě ne vždy může hráč cítit dostatečnou svobodu.

3.5 Prolínání příběhů:
- Pokud si věříte, můžete propojovat osudy jednotlivých postav svých hráčů, za předpokladu že jsou ve stejném období a žijí tak, že se mohli potkat. Ať už jsou to vaše příběhové postavy, které jste vytvořili, nebo samotní hráči, můžete toho využít. Jen si dávejte pozor, ať nemá vámi vytvořený mistr současně tři padawany a sám jím ještě stále je. Musíte být velmi na pozoru a dávat si pozor na své postavy, jak se můžou mezi misemi hráčů chovat, kolik času uplynulo, jak se mohli změnit (dále v části o postavách).

- Nejde ale jen o postavy, mohou to být i planety, cokoli. Pokud jeden hráč potlačí vzpouru na planetě, vesmírné stanici, lodi, nebo vyjedná její vstup do Republiky/Impéria, můžete tam jiného hráče poslat s tím, co se změnilo, korupce, další vzpoury, naopak, když planetu získala Republika, poslat hráče Impéria.

- Je zde výhoda toho, že nemusíte vymýšlet další a další postavy, nevýhoda, že musíte být velmi pozorní a dokázat se vcítit a říct ci "Co by dělal potom, co se stalo tohle... po tolika letech... a tak dále."

4. Postavy, předměty, místa
Někdo si může říct, proč samostatná kapitola. Proč? Protože toto téma je vcelku obsáhlé a rozhodně vyžaduje pozornost, stejně jako cokoli ostatní.

4.1 Existující (SW canon)
Ve všech bodech musíte dávat velký pozor na data a historické události. Můžete poslat hráče na planetu s tím, že je tam mír, ale ve skutečnoti ten rok zuřila válka. Hráč si toho nemusí všimnout, ale pokud je znalý universa SW, budete jistě upozorněn a co s tím že?

A. Místa
- Existující místa mohou být jednoduchý zdroj, nebo také obtížný. Buďto použiteje známou planetu, která není dost ohraná a nevyskytuje se v každé druhé misi (pokud vám to nevadí) a nebo se hodiny prokousáváte archivy a wooki, abyste objevili planetu, o které nikdo jiný než vy nebude vědět. Mnohdy s tak málo informacemi, kromě podnebí, infrastrukturi a polohy ve vesmíru, že si s ní můžete dělat prakticky cokoli chcete.

B. Předměty
- Zalíbil se vám předmět a chcete kolem něj postavit příběh? Budiž, ale stejně jako u všeho s nálepkou Lucas Arts prvně hledejte. Byl předmět zničen? Kdy? Kde? Kdy byl vytvořen. Kdo jej vlastnil, kdo/jaká organizace jej chtěla pro sebe. Tohle všechno vám pomůže se stavbou příběhu.

C. Postavy
- V některých případech se tomu možná nevyhnete. Například Klonové války, nebo Mandalorianské/Občanská válka, když je hráč členem Řádu Jedi a vy musíte holt vytáhnou Radu Jedi, která byla v té době daná a musíte zahrát něco, co bude připomínat setkání Rady tak, aby to bylo co nejdůvěryhodnější.
- Nebo se k tomu můžete rozhodnout dobrovolně a na misi pošlete s hráčem i nějaké známé existující postavy. Je dobré si alespoň trošku nastudovat jejich chování a povahu, protože tvrdohlavý a vnímavý hráč vám ukáže peklo, pokud se mu něco nebude zdát. Vy se samozřejmě můžete bránit, ale je lepší předcházet konfliktům, nebo ne? Nedělejte, pokud nemusíte. Převážně u těch nejznámějších (Revan, Bane, Obi-wan, Luke)

4.2 Vlastní
A. Místa
- Pokud se vám nechce hledat planetu, která není dost ohraná a vyhovuje vám. Není nic jenodužšího, než si nějakou vymyslet a využít ji v jednom, dvou výcvicích/misích, povídce, nabalit na ni tak dost informací, abyste ji přivedli k životu. S takovou planetou si prakticky můžete dělat co chcete. Jen nezapomenout ji zakotvit někde ve vesmíru. Ne, aby jednou trvalo hyperprostorem z Korribanu hodinu a z Coruscantu také hodinu, přičemž by se planete pohybovala přes čtvrt galaxie.

B. Předměty
- Není nic jednodužšího, než vlastní předměty. Zbraně, zbroje vašich dávno mrtvých postav, které se nějakou záhadou dostali k hráči, či nějaké vaší pomocné postavě. Kreativita v jejich popisu, či síle je prakticky jen na vás, ale je dobré se držet rozumných mezí. Sithské/Silové artefakty mají větišnou nějakou omezenou moc. Většinou je dobré vycházet z již existujících artefaktů a podle toho odhadnout, jakou moc by mohly mít nějaké podobné. Rozhodně ničemu tím neublížíte, když obětujete trošku času.

C. Postavy
- Není nic jednodužšího, než vytvoři vlastní postavu, že ano? Možná ani ne.
- Ze začátku se spokojíte s jednoduchými postavami, aby hráč měl možnost interakce. Něčeho se chytit, nástroj pro vás, abyste mohli ovlivňovat děj trošku lépe dle potřeby. Čím víc postav ale do příběhu vytvoříte. Převážně ty, které se s hráčem zdrží delší dobu, stanou se jeho dlouhodobými společníky. Je dobré si ujasnit, kdo je kdo. Pokud hráče zahltíte postavami, které se chovají a mluví stejně... ani jeden z vás nebude rád.
- Je dobré si uvědomit, že každá vaše postava něco zažila, něco ji formovalo. Dát jí alespoň základní osnovu životních událostí, klidně v bodech a zamyslet se, jak by se vlastně mohl chovat. Nebo máte postavu, která se má nějak chovat a zamyslet se nad tím, co asi mohl zažít, že se takhle chová. Vaším cílem je vytvořit něco uvěřitelného, něco, co si užijete hrát jak vy, tak hráč. A právě postavy jsou na příběhu podstatná věc.
- Je lepší mít méně postav, než kvantum, jak jsem řekl. Když do jedné mise vytvoříte 4-5 postav, které s hráčem nějakou dobu komunikují, zůstanou s ním. A některé vrátíte do další mise, je to více, než dost. Pamatujte, že čím více postav, tím méně prostoru pro každou z nich. Někdy je lepší mít jednoho společníha, než kopu, kteří si budou překážet.
- !!Neexistují jen dokonalí lidé.!!

4.3 Cizí
- Když používám cizí výmysl, tím myšleno hráče/moderátora, dělám tak po jeho souhlasu, kdy jsem ho požádal skrze Soukromou Zprávu, zda můžu použít tu a tu postavu k těm a těm účelům, poté co jsem si k ní něco zjistil, nebo zda by mi k tomu mohl něco říct, jak by se chovala a tak.
- Pokud někomu vytáhnete jeho postavu a hrajete ji jak vy chcete, určitě vám za to poděkuje a bude se k vám podle toho tak i chovat. Pokud vás upozorní na vaše počínání a požádá vás o přepracování... je lepší poslechnout, protože si pak o vás všichni udělají obrázek. Je to možná trapné, ale po omluvě tvůřci i hráči, kterému vedete hru a retconu (viz. dále) můžete jet dál i s jinou postavou/doufejme vaší vlastní.

5. RETCON
5.1 Co to je?
- Retroaktivní kontinuita z velké části znamená, že jste něco podělali a musíte to spravit. Ať už jste se špatně podívali na data, nebo se jen rozmysleli jinak, občas to může být problém. Nemusíte vědět, jak z toho vybruslit, ale většinou se najde nějaké řešení.
- Jednoduše to znamená, že něco bylo původně A, nakonec to třeba A vůbec nebylo a bylo to ve skutečnosti B, nebo to bylo A i B, protože to bylo snažší, než zapírat, že to A nebylo.

5.2 Jak správně používat
- Říct přesně, jak použít retcon není snadné vzhledem k množství případů, které mohou nastat.

- Jste hnidopich na datování a dáváte si záležet na tom, abyste našli i měsíc, kdy válka začala a náhodou se přehmátnete, můžete z toho dostat infarkt. Odůvodnění, je to předzvěst většího konfliktu někdy holt musí stačit
- Stíhačka byla uvedena do provozu až 3 BBY, ale vy hrajte v 16 BBY? Vývoj od prototypu může trvat dlouho a hráč se náhodou ocitl v prototypu stíhačky, která může náhodou během letu vybouchnout... není to příjemné, ale dostačující.
- Jména. Pokud postavu pojmenujete nějak a za měsíc si to rozmyslíte. Může to být těžší, než to vypadá, nebo i lehčí. Přezdívka, bezpečnostní krytí, neupřímnost postavy, vždycky jde něco vymyslet a ne vždycky je to těžké.

5.3 Kompletní přepis
- Pokud nedokážete vybruslit a sami jste se tolik zamotali, je jedna možnost. Edit, přepsat to, co už jste napsali a bylo pravděpodobně zakryto několika stránkami příspěvků. Samozřejmě se musíte omluvit hráči a dohodnout se s ním, jestli mu to nevadí, protože to může být i větší zásah do děje, ale domluva s hráčem je holt důležitá.
Moderátor roku 2012, 2013, 2015
Obrázek
"Ó, padlý Cherube, mdlít ve práci
či muce - bídno vždy! tím jist však buď,
že dobrý čin již není úkol náš:
leč zlo vždy plodit pouhá naše slast!"
John Milton, Ztracený Ráj; kniha první, 157-160

Uživatelský avatar
Gnost Kohn
Mistr Moderátor
Mistr Moderátor
 
Příspěvky: 1928
Registrován: 19.9.2009 11:19:07
Bydliště: Pandemonium

Re: Gnostova moderátorská škola

Příspěvekod Gnost Kohn » 09.11.2016 20:09:28

Po pročtení první části už jistě víte, co se od vás očekává, ale tato část byla zároveň poměrně povrchní, proto v tomto bodu proberu podrobnějši vaše první kroky v práci s přihláškou, od opravení chyb až po vytvoření výcviku, včetně kontroly a opravování hráče při hře. Nebudu ale opakovat věci, jako styly jakým moderujete, nebo cokoli jiného, co jsem už zmínil v předchozí části.

Část druhá: Gnostova moderátorská škola
1. Práce s přihláškou
1.1 Opravení přihlášky
- Dost často narazíte na přihlášku, která má určité chyby. Ať už jde o nesrovnalosti či opravdové chyby způsobené nepozorností, nebo neznalostí faktů.

- Je lepší přihlášku projít několikrát a vytknout hráči všechny chyby. A to včetně věcí, jako "Sirotek z Tattooine", nebo třeba "Padawan mistra Yody".

- Samozřejmě, pokud někdo napíše, že byl/je padawanem již existující postavy ve star wars, nemusí to být vždy špatně. Jen musíte dávat pozor na detaily. Měl onen mistr učedníka? Ne? Proč je neměl? Pokud měl, tak kdy, mohl mít dalšího? Pokud tomu nic nebrání, je to čistě na vašem zvážení, zda to hráči povolíte či ne.

1.2 Doplnění přihlášky
- Pokud postavě něco chybí, ať už je to kterýkoli bod v přihlášce, musí to samozřejmě doplnit, ale je dobré klást i doplňující otázky, které předejdou nesrovnalostem hráčů, kteří chtěli ve výcviku to a to a protože si to nenapsali, tak jste o tom nevěděli.

- Například rok dění výcviku, nebo alespoň období, jako například, pokud hráč napíče, že byl sithským učedníkem a přihlášku má v Mandalorianské a Sithské války, měli byste se zeptat v jakém období si přeje dění své postavy. Období, kde se vyskytovali Sithové bylo v tomto "období" hned několi, proto je dobré položit otázku: Co chce za období, tedy: Velká Hyperprostorová válka, Velká Sithská válka, Jedijská občanská válka (Revan vs Jedi), popř. její pokročilá část (Malak vs Jedi), První Jedijská čistka.

- Dále je dobrý dotaz, kolik let by mělo být postavě a zda si přeje něco speciálního do výcviku/mise.

1.3 Test
-Pokud je hráč na fóru nový, předložíme mu test, který se může skládat ze dvou až tří částí. Hráčům s vícero postavami test nedáváme.

-První částí myslíme test z pravidel fóra, dle vašeho uvážení alespoň tři otázky
-Druhou část může a nemusí tvořit test ze znalostí SW, kde prověříte, co hráč zná, či jak dobře si umí informace najít
-Třetí část tvoří text, ve kterém musí hráč doplnit odřádkování, kurzivu, tlusté písmo, respektive myšlenky a řeč. Pokud mu tam dáte i pravopisné chyby, je to jen na vás.

-Po úspěšném splnění testu můžete hráči vytvořit, nebo pokud už máte hotovo odeslat do tématu odkaz s výcvikem a celou přihlášku zamknout na znamení toho, že zde jste již hotovi.


2. Vytvoření výcviku podle přihlášky

Když jsme opravili přihlášku a dohodli s hráčem, co chce, můžeme přejít k tvoření výcviku. V tomto bodě vezmu a trochu více proberu tři vzory, které se vyskytují. Nebudu zde uvádět konkrétní příklady výcviků, ale spíše náčrty a situace, které by se daly použít

2.1 Přihláška vzor první
Kód: Vybrat vše
http://www.forceacademy.net/hra/viewtopic.php?f=41&t=978


- Hráč zde píše, že je padawanem mistra Tokare a na otázku, kdy chce výcvik odpověděl před Mandalorianskými válkami ve věku před zkouškami Jedi. Tokare v této době padawana neměl, proto je tato možnost možná.

- Přihláška je krátká, ale pro jediho dostačující, proto můžeme začít a vymýšlením výcviku.

- Můžeme nasadit prakticky jakýkoli příběh, který by seděl na jedie, ale můžeme využít faktů z příhlášky. Například cit postavy pro diplomacii -> diplomatická mise. Dále zkloubit tužbu postavit druhý meč, zálibu v jejich konstrukci a jednu ze zkoušek na Rytíře Jedi -> mise do krystalové jeskyně, kde podstoupí zkoušku Sebesama, Vhledu, či jakoukoli jinou, kterou uznáme za vhodnou a dokážeme spracovat. Dodatečně můžeme využit času před MW a situace v Řádu, čili využít Revanových proslovů pro vstup Řádu do války a jak na to postava zareaguje. Tato drobnost může ovlivnit další průběh příběhu, konkrétně misí.

2.2 Přihláška vzor druhý
Kód: Vybrat vše
http://www.forceacademy.net/hra/viewtopic.php?f=41&t=3422


- Zde máme většinu otázek zodpovězenou, rok dění výcviku, věk postavy i určité přání v poslední větě životopisu.

- Máme zde dost faktů, se kterými můžeme pracovat. Můžeme hráče nechat bez mistra, vyslat ho na solo misi odpovídající schopnostem postavy, popřípadě nechat opět Jediho podstoupit nějakou ze zkoušek Rytíře. Nebo přidělit nového mistra a něco podobného. Je zde ale fakt rozpolcení postavy zůstat v Řádu, nebo se přidat k Revanovi do války.

- Co udělal Jordi, můj moderátor, bylo to, že postavu přidělil pod mistra s padawanem a tento trojčlený tým poslal na Iridonii, kterou Republika osvobodila od Mandalorianů, čímž řešil otázku mistra i Revana. Postava zažila bídu a hrůzu války, zničené město, ale i malou skrytou armádu mandalorianů a malou bitvu.
-> Výcvik není dohraný, ale postava po výcviku bude nejspíše zažívat několik věcí. Mistr se postavu snažil prověřit, co umí a po určitém selhání se naopak postava snažila dokázat co umí. Navíc viděl hrůzy války a co jsou Mandaloriané zač. Takže pravděpodobně bude volit mezi odchodem do války, čímž potvrdí mistrovi jeho obavy, nebo tím že zůstane a bude ignorovat dění v galaxii.

2.3 Přihláška vzor třetí
Kód: Vybrat vše
http://www.forceacademy.net/hra/viewtopic.php?f=43&t=4229


- Zde dostáváme poměrně obsáhlou přihlášku. Někdo by mohl vytknout, že je hráč již Rytířem Jedi, ale taková věc lze po domluvě, nebo se toleruje u veteránů, kteří mají již několikátou postavu. (Zároveň ignorujeme kontakt hráče, neboť všichni ví, kde Jordiho najít, God-Administrator je vždy s námi)

- Co se tedy dá dělat s touto přihláškou. Hráč dal najevo, kterým směrem se postava bude ubírat. Můžeme mít tedy docela jasno, jaký typ příběhu budeme vymýšlet.

- Tuhle postavu vedu já, proto jsem se rozhodl našeho veterána zkoušet jak to půjde. Postava se musí poprat s tím, že dostavadní mistr jedi, velitel výpravy odešel a na postavu spadla tíha vůdcovství i když oficiálně vůdce není. Vyuzíváme i faktu: "temnou stranou nikdy vyloženě problémy nemíval a nic tomu nenasvědčovalo" proto ho postavíme proti nejen Temné straně, ale i morálním rozhodnutím, kde bude volit menší zlo s velkými následky na obou stranách.

3. Hodnocení

- Na konci každého výcviku a mise musí moderátor dát dohromady krátké hodnocení hráče. Několik důvodů můžeme vyjmenovat, slouží jak pro hráče, aby věděl, jak si vedl, tak pro moderátora, aby v budoucnu viděl, jak se hráč posunul jak v chování postavy, tak v literární části.

Hodnocení se skládá z několika částí, kde moderátor popíše, jak si v nich hráč vedl.
Výcvik/Mise

Vedl: jméno moderátora

Hodnocení:
Tvar příspěvků: Dlouhé, krátké, dostačující, zlepšil se/zhoršil.
Chování charakteru: Jak se postava chovala, jestli hráč jednal v charakteru, či nikoli. Logika, nelogičnost rozhodování může záviset na postavě.
Postup v příběhu: Jak rychle postupoval, díval se sem a tam, pozoroval hvězdy, či někde zbytečně zdržoval.
Reakce na podněty: Kolik vodítek jste hráči musel dát, než na něco přišel, jestli přišel na všechno, či se chopil příležitostí.
Využití Síly/Schopností: Co preferoval, jak byl schopen využít svůj arzenál, zda něco používal příliš.

Výsledek: Můžete popsat několika větami jak na vás celkově hráč, jeho chování a celý výcvik působil, popř. přidat procentuální či bodové hodnocení.

Následky výcviku/mise: Zde uvedete +/- mise, co získal, nebo si osvojil a co naopak ztratil


- Jedno takové již obsáhlé hodnocení má na svědomí Jordi Linx, v přihlášce je pohromadě přihláška postavy + všechna hodnocení za mise již zahrané hráčem.

Kód: Vybrat vše
http://www.forceacademy.net/hra/viewtopic.php?f=31&t=1677


4. Další tipy

- Bude to znít možná blbě, ale v případě nového hráče nemystele dál než na výcvik. Nemá to cenu, protože, jak jsem zmiňoval v předchozí části, většina hráčů odpadne ještě na začátku výcviku. Proto nemá ani cenu vymýšlet dlouhosáhlý výcvik, protože konce se tak často nedočkáte.

- Pokud hráč dohraje výcvik, musíte vymyslet misi, v tomto momentu už můžete začít myslet dál a popsat jednu, dvě další mise pár slovy do budoucna a udělat si nějaký plán. Je možnost že ho během výcviku upravíte, ale pokud si uděláte vícero možností, stačí použít jednu z mnoha připravených. Pokud máte příběh pevně v rukou a víte, jak dopadne, nemáte problém. Ale pamatujte, že zkušený hráč vám může zamíchat karty.
Moderátor roku 2012, 2013, 2015
Obrázek
"Ó, padlý Cherube, mdlít ve práci
či muce - bídno vždy! tím jist však buď,
že dobrý čin již není úkol náš:
leč zlo vždy plodit pouhá naše slast!"
John Milton, Ztracený Ráj; kniha první, 157-160

Uživatelský avatar
Gnost Kohn
Mistr Moderátor
Mistr Moderátor
 
Příspěvky: 1928
Registrován: 19.9.2009 11:19:07
Bydliště: Pandemonium

Re: Gnostova moderátorská škola

Příspěvekod Gnost Kohn » 09.11.2016 20:33:21

V této části projdeme zkráceně práci v misí, která se příliš neliší od výcviku, ale několik málo odlišností najdeme. Mimo to se posuneme dál a to mezi Projekty a Bojovou Arénu.

Část třetí: Gnostova moderátorská střední
1. Mise
1.1 Příprava mise
- Misi si můžete dovolit začít připravovat v momentě, kdy už víte, že se blížíte ke konci. Nemá cenu se nad tím příliš zabývat zároveň u přihlášky z mnou již daných důvodů. Pokud ano, popište příběh několika málo větami, ale nic víc.

- Pokud chcete vědět, zda je nějaký opravdu zásadní rozdíl mezi výcvikem a misí... tak na tuto otázku vám úplně odpověď nedám. Můžete to brát rovnoecně, jen v misi už jste s hráčem sžití, víte jak on píše, on ví jak píšete vy. Záleží jen na vaší tvořivosti, jestli budete hrát výcvik, misi jako prostě další příběhy, nebo se rozhodnete, že uděláte určitý krátký výcvik, sloužící jako "prolog" k příběhu a potom budete pokračovat delšími příběhy, které vycházejí z výcviku. Můžete ve výcviku naznačit spoustu věcí, které rozvinete až v dalších misích. Možná si teď trošku odporuji, říkáte si "Jak to ale mám udělat, když všude píšeš, ať u výcviku příliš nepřemýšlíme nad misí?" Samozřejme, pokud hráče znáte, nebo je to akademický veterán, tak vám neodpadne a máte jistotu, že můžete psát opravdu naplno. Nebo, jak jsem zmiňoval výše... máte mise v několika slovech, takž víte co se má zhruba dít a můžete zanechávat indície.

- Rozdíl v příběhu je jen ten, že navazujete na výcvik, a to ať už přímo, či o týdny později jinou nesouvisející misí na jiné planetě. Máte spoustu příležitostí sladit s hráčem co mu nevyhovovalo a co by naopak chtěl. Samozřejmě nikdy nesmíte hráči ustoupit tak, že budete skákat tak, jak on píská.

- Nedoporučoval bych každou misi vystavovat hráče, rozuměje jeho postavu novým postavám, myslím celé sestavě, žádná postava z výcviku není v misi, žádná z první mise není ve druhé. Nechte alespoň jednu postavu, klidně na začátku, pokud hráče posíláte na nějakou solo misi, ale alespoň jednu postavu z minulého dějství hráči dopřejte. Pomůže mu to si určitým způsobem sednout s novým příběhem, získá určité zázemí a iluzi jistoty a zapadne rychleji do vašeho nového příběhu.

1.2 Dodatečné informace
- K misím toho není moc co víc psát. Je to příběh, jaký jste už vedli, vedete a snad budete vést, principy zůstávají stejné. Na konci napíšete hodnocení a pokračujete dál.
To, jaké příběhy vymýšlíte, jak moc jsou propojené a jednotlivé výsledky na sebe reagují je jen na vás a vaší představivosti.

2. Projekty
2.1 Zkus být Moder
- Jak název napovídá, hráč si může vyzkoušet, jaké je to být Moderátorem.
- Zkráceně má vést výcvik od přihlášky a vy máte hrát. Smysl tohoto? Samozřejmě ne jen hrát, ale hlídat hráče, jak výcvik vede, dávat mu rady, opravovat jeho chyby.
- Už samotná přihláška by měla být buďto plná chyb, nebo s určitým množstvím chyb, aby hráč okusil, jaké to občas je opravovat přihlášku. Samozřejmě ho nesmíte odradit, v rozumných mezích samozřejmě, ale vaše přihláška by neměla být bez chyby.
- Dále je jen na vás, zda budete hrát, jako negramotné dítě, nebo normálně, ale v tomto projektu by si měl hráč vyzkoušet většinu moderátorových interakcí s hráčem mimo děj. Takže můžete klidně po odehrané stránce začít například psát chyby, jednat OOC (out of character), co vás napadne a vytknout hráči, pokud vás neopraví.

2.2 Nestandartní způsoby hry
- Zde toho není moc k vysvětlování. Jedná se o vedení střídavým způsobem, volná hra bez omezení (kdokoliv může hrát za kohokoliv).
- Můžeme zde zařadit i hry mimo SW svět, popřípadě nejen hry hráč x moderátor ale i MPM v jiných univerzích, než Star Wars

2.3 Další
- Pravidla fóra vám vyjmenovala další věci, co můžete dělat v projektech. Jako alternativy stylu "Lucas to měl špatně" či parodie jako"Nultá epizoda". Hranice se zde příliš nekladou.

3. Bojová Aréna
3.1 Co to je
- Bojová Aréna slouží k jediné věci. Aby se hráči vyblbli v tom, kdo umí lépe psát souboje a vy jste se nějak ochomýtli kolem a byli jste zlanaření k moderování této věci. Jak to tedy funguje:

- Dobrý návod pro hráče, ze kterého si, jako moderátoři můžete něco odnést sepsal v tématu Xavier. Návod naleznete zde.

3.2 Jak na to

- Hráči si založí postavy se kterými budou bojovat a zvolí si arénu buďto z již vytvořených, či jim nějakou vytvoříte.

- Pamatujte minimálně jedna ze dvou postav pravděpodobně zemře, takže aréna má být opravdu smrtící plná pastí, překážek, klidně divokých zvířat. Ale také nemusí. Oválná místnost se dvěma účastníci, ze kterých pravděpodobně odejde jen jeden. Nic víc, nic míň.

- Základním rozdílem arény a normální hry je, že moderujete dva hráče a převážně fungujete jen jako "osud". Určíte, kdo jde první a boj začíná.

- Hráči vám píšou své pohyby, útoky, taktiku a vy určujete do jaké míry se jim to daří. Aréna může trvat chvilku, ale klidně i několik stránek. Počítáte jejich chyby, pomalu usekáváte jejich údy, až jeden prostě zemře. Přiznejme si, nikoho by nebavilo do sebe tři stránky sekat a potom jeden přijde o hlavu. Samozřejmě to také můžete udělat, ale pro hráče se to může stát frustrujícím.

- Musíte si udělat systém, podle kterého budete hodnotit. Určitý bodovací systém, kde budete bodovat podle chyb, ať už jich oba hráči dělají hodně, nebo málo, pokud hráči nedělají ani jednu chybu, tak i za malou musíte trestat. Hráč se buďto probudí, poučí, nebo to bude jeho zkáza. Je to bojová aréna, šel tam za bojem a smrtí, jeho volba.


3.3 Poznámky
- Poté, co jeden hráč vyhraje, ať už soupeře zabije, či nikoli... nebo v určitých ušetří soka, měli byste nějak zhodnotit počínání obou soutěžících hráčů. Ať už delším rozborem, nebo několika větami popisujícími, co rozhodlo o vítězi.

- Samozřejmě při vedení arény byste měli být neutrální. Pokud se chystáte brát arénu s tím, že váš kamarád vyhraje, ani to nemusíte hrát. To samé, pokud někoho nemáte rádi a máte ho vést v aréně, buďto to přenechte někomu jinému, nebo to veďte, ale oddělte osobní pocity od moderátorské činnosti a veďte souboj opravdu neutrálně.
Moderátor roku 2012, 2013, 2015
Obrázek
"Ó, padlý Cherube, mdlít ve práci
či muce - bídno vždy! tím jist však buď,
že dobrý čin již není úkol náš:
leč zlo vždy plodit pouhá naše slast!"
John Milton, Ztracený Ráj; kniha první, 157-160

Uživatelský avatar
Gnost Kohn
Mistr Moderátor
Mistr Moderátor
 
Příspěvky: 1928
Registrován: 19.9.2009 11:19:07
Bydliště: Pandemonium

Re: Gnostova moderátorská škola

Příspěvekod Gnost Kohn » 09.11.2016 20:43:20

Pokud jste pozorně četli a víte, jaké části fórum má, jistě vám je jasné, čím se bude čtvrtá část Moderátorské školy zabývat. Jde o MPM, její tvorbu, vedení a hlavně dokončení. Multiplayer mise je dle mého to nejtěžší, o co se zde může moderátor pokusit, ale stejně jako vše ostatní, je i MPM tak těžká, jak si zvolíte a zde ještě více, než kdekoli jinde musíte doufat, že vám hráči vydrží. A právě z těchto několika důvodů rozeberu vše o MPMkách v tomto posledním tématu.

Část čtvrtá: Gnostova moderátorská vysoká
ETA Q1/2017
Moderátor roku 2012, 2013, 2015
Obrázek
"Ó, padlý Cherube, mdlít ve práci
či muce - bídno vždy! tím jist však buď,
že dobrý čin již není úkol náš:
leč zlo vždy plodit pouhá naše slast!"
John Milton, Ztracený Ráj; kniha první, 157-160

Uživatelský avatar
Gnost Kohn
Mistr Moderátor
Mistr Moderátor
 
Příspěvky: 1928
Registrován: 19.9.2009 11:19:07
Bydliště: Pandemonium

Re: Gnostova moderátorská škola

Příspěvekod Gnost Kohn » 19.11.2016 00:19:24

Říkáte si, co můžu považovat za těžší, než všechno tohle dohromady? Než vymýšlení navazujících příběhů, které budou rozvíjet postavu, korigovat několik postav v jednom příběhu, vést hráče, který se může stát moderátorem, nebo krotit dva jedince, kteří se chtějí v aréně zabít? Dle mého názoru je tato věc daleko nejtěžší udělat.

Antagonista, pokud to chcete jinak, tak protivník, soupeř, záporák, Big Bad. Nemůžete totiž říct, "Je zlej." nebo "Prostě je proti tobě". Tohle neobstojí, hráč vám to nevezme. Samozřejmě, pokud hráč sám není hlavní záporná postava, tomuto se ale tak jako tak dá vyhnout. Vždycky je v pozadí někdo zlejší, než vy. Navíc i hráči mají určitý smysl humanizovat a připodobňovat si své postavy. Záporná postava potřebuje důvod, ať už ho zná hráč, nebo jen vy, musí k tomu být důvod. A tvorbu takové záporné postavy, popřípadě její typy zde proberu. Protože hrdina je jen tak dobrý, jako je jeho protiklad. Ale i přes to, že mají proti sobě hráči rádi nějaké hmotné zlo, může to být jen systém, idea... skupina nepřátel bez zjevného Superzlého vůdce. Záleží jen na kontextu příběhu a postavy.

Část čtvrtá: Gnostova moderátorský doktorát
ETA Q2/2017
Moderátor roku 2012, 2013, 2015
Obrázek
"Ó, padlý Cherube, mdlít ve práci
či muce - bídno vždy! tím jist však buď,
že dobrý čin již není úkol náš:
leč zlo vždy plodit pouhá naše slast!"
John Milton, Ztracený Ráj; kniha první, 157-160

Uživatelský avatar
Gnost Kohn
Mistr Moderátor
Mistr Moderátor
 
Příspěvky: 1928
Registrován: 19.9.2009 11:19:07
Bydliště: Pandemonium


Zpět na Pravidla, návod ke hře, pomoc

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron